FAQ - Vanliga Frågor

Produkter

Kan jag maskindiska besticken?

I de absolut flesta fall går det utmärkt att maskindiska produkterna i vårt sortiment. Vad som gäller för aktuell produkt framgår på produktsidan under beskrivningen. Vi avråder dock från att maskindiska alla produkter med vass egg, samt modeller i silver och/eller med trähandtag.

Hur vet jag om en vara finns i lager?

Vi försöker alltid att lagerhålla större delen av vårt sortiment, men det händer att en vara säljer slut. Under produktnamnet på produktsidan framgår alltid aktuell lagerstatus och leveranstid.

Vad innebär det att en produkt är handgjord?

En stor del av vårt sortiment tillverkas helt eller delvis för hand. Detta innebär att små variationer kan förekomma, vilket är en del av hantverket.

Finns det fler delar i vissa kollektioner?

Ja, i vissa fall. Vi har handplockat både kollektioner och ingående delar i varje serie. Ibland finns ytterligare delar och storlekar tillgängliga hos leverantören. Kontakta oss med dina önskemål, så hjälper vi dig.

Hur lång garanti har en viss produkt?

Garantitiden skiljer sig åt beroende på varumärke. Vi lämnar alltid ett års garanti och tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Däremot lämnar vissa leverantörer längre garanti, såsom Robert Welch där alla bestick har livstidsgaranti.

Ingår presentförpackning till bestickset?

Till i stort sätt alla bestickset i vårt sortiment så ingår en presentförpackning. I vissa fall mer exklusiv och ibland av enklare modell. Exakt vad som gäller för den aktuella produkten hittar du under produktbeskrivningen.

Vad innebär gaffelvikt?

Vi skriver alltid ut den aktuella gaffelvikten på våra bestickset. Detta är för att ge en indikation om kvalitet, tyngd och känsla. Jämför gärna vikten med dina befintliga bestick eller andra modeller på marknaden.

Går det att få bestick med gravyr?

Ja, det går att få ett visst urval av våra bestick med gravyr. Det kan vara allt ifrån ett sigill, logotype eller initialer. Kontakta vår serviceavdelning med dina önskemål.

Order

Kan jag ändra min beställning?

Det går bra att ändra, lägga till eller ta bort produkter från din order fram till det att beställningen är hanterad av lagret. Om du vill göra ändringar i din beställning, vänligen kontakta serviceavdelningen så snart som möjligt.

Ombesörjer ni större företagsbeställningar?

Om ert företag är i behov av bestick och serveringsdetaljer så kan vi bistå med helhetslösningar. Detta gäller oavsett om det berör restaurang och hotell eller andra verksamheter. Kontakta vår serviceavdelning med ert behov.

Går det att få delleverans?

Vi samlevererar våra beställningar i så hög utsträckning som möjligt. Det innebär att vi inväntar eventuellt slutsålda produkter innan beställningen skickas i sin helhet. Skulle du önska delleverans så går detta att ombesörja vid kontakt med serviceavdelningen.

Leverans

Hur lång är leveranstiden?

Samtliga beställningar som inkommer före kl. 13:00 på lagerförda produkter skickas samma dag. Leveranstiden varierar beroende på postort och vald leveransmetod, men är i normala fall 1-3 vardagar. Undantaget är om en produkt är slutsåld, vilket framgår på produktsidan. Då är normal leveranstid 3-5 veckor.

Vilka leveranssätt finns tillgängliga?

Vi använder oss av Schenker, Airmee och InstaBox, där vi erbjuder en mängd olika leveransmetoder. Exakt vilka fraktval som finns tillgängliga på din postort framgår i kassan.

Vad kostar frakten?

Alla beställningar som överstiger ett ordervärde om 999 SEK skickas fraktfritt med standardleverans. För beställningar som understiger beloppet ovan är fraktkostnaden från 79 SEK beroende på önskar leveransmetod.

Betalning

Vilka betalningsmetoder finns tillgängliga?

Vi använder Klarna som betalningspartner, vilka erbjuder en mängd olika betalningsmetoder. Du kan bl.a välja mellan kortbetalning, banköverföring, direktbetalning, fakturabetalning eller delbetalning.

Hur fungerar fakturabetalning?

Vi erbjuder fakturabetalning via Klarna. Fakturan skickas via mail i samband med att beställningen lämnar vårt lager. Betalningen ska därefter vara Klarna tillhanda inom 14 kalenderdagar.

Kan jag betala efter leverans?

Ja, det går utmärkt. Välj betalningsalternativet faktura i kassan. En faktura skickas då i samband med leverans och har i normala fall 14 dagars förfallotid.

Retur

Hur fungerar en retur?

Vi erbjuder 30 dagars öppet köp och returrätt på din order. För att göra en retur kontaktar du vår serviceavdelning via mail till stefan@cutlery.se. Bifoga ordernummer samt returorsak och invänta returfraktsedel. Returen lämnar du sedan hos ditt närmsta Schenker-ombud. Returkostnaden är 99 SEK.

Kan jag returnera en använd produkt?

Nej, produkten måste vara oanvänd med tillhörande originalförpackning och i oförändrat skick. Undersök alltid produkten med varsamhet.

Vad letar du efter?

Varukorg